سبد خرید

نوبل 2020

جایزه نوبل ادبیات 2020 به لوئیز گلوک شاعر آمریکایی رسید

جایزه نوبل ادبیات به عنوان یکی از جوایز مطرح ادبی در سطح جهان امروز برنده سال ۲۰۲۰ خود را شناخت، لوئیز الیزابت گلوک شاعر و جستارنویس ۷۷ سالهٔ آمریکایی برندهٔ جایزهٔ نوبل ادبیات سال ۲۰۲۰ شد.
آکادمی نوبل در پیام خود به‌مناسبت اعطای این جایزه به خانم گلیک اعلام کرد: «ویژگی آثار لوئيز گلوک، برندهٔ نوبل ادبیات ۲۰۲۰ تلاش برای شفافیّت بوده است. درون‌مایهٔ کانونی آثار وی کودکی، زندگی خانوادگی، و پیوند نزدیک با والدین و خواهر و برادرهاست.»
لوئیز گلوک/ Louise Gluck (متولد ۱۹۴۳) پیش از این نیز جوایز بسیاری از جمله جایزه پولیتزر را در سال ۱۹۹۳، جایزه بولینگن/ Bollingen را در سال ۲۰۰۱ و جایزه کتاب ملی آمریکا را در سال ۲۰۱۴ کسب کرده بود. لوئیس گلوک در سال ۱۹۶۸ با مجموعه‌شعر بچه اول (Firstborn) برای اولین بار پا به عرصه شعر و شاعری گذاشت و دیری نپایید که به عنوان یکی از شاعران برجسته در ادبیات معاصر آمریکا شناخته شد.
براساس یادداشت کوتاه آکادمی سوئد، جایزه نوبل ادبیات ۲۰۲۰ به خاطر لحن شاعرانه بی‌نقص آثار او که با زیبایی ساده‌ و بی آلایش خود موجودیت فردی را عالمگیر می‌کند، به گلوک اهدا شد.

نوبل 2020
نوبل 2020

وی شانزدهمین زنی است که برندهٔ نوبل ادبیات می‌شود. خانم گلوک با شنیدن این خبر گفت: «واقعاً غافلگیرانه بود، اما غافلگیری خوبی بود.»
جایزهٔ نوبل ادبیات در سالهای اخیر به پیتر هانتکه (۲۰۱۹)، اولگا توکارچوک (۲۰۱۸)، کازو ایشی‌گورو (۲۰۱۷)، باب دیلن (۲۰۱۶) برندگان اهدا شده است. طبق وصیت‌نامهٔ آلفرد نوبل، بنیانگذار جوایز نوبل، جایزهٔ نوبل ادبیات باید به کسی اعطا شود که «در حوزهٔ ادبیات، برجسته‌ترین مجموعه‌آثار را در جهتی آرمانی یا ایدئال» آفریده باشد

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

در حال بارگذاری ...