سبد خرید

بوکر 2020

خلق یک رکورد در بوکر بین‌المللی ۲۰۲۰

گاردین گزارش می‌دهد: ماریکه لوکاس رینولد(Marieke Lucas Rijneveld) ، نویسنده جوان هلندی که امسال موفق شد با رمان «ناراحتی شب» (the discomfort of evening) جایزه بوکر بین‌المللی را از آن خود کند، با ۲۹ سال سن، رکورد جوان‌ترین نویسنده‌ای که تاکنون بوکر را از آن خود کرده است را شکست.
بوکر بین‌المللی در ابتدا قرار بود در اواخر ماه می برگزیدگان خود را اعلام کند، اما مشکلات به‌وجود آمده‌ی ناشی از کووید ۱۹، برنامه هیئت برگزاری این جایزه‌ی ادبی را با تغییرات عمده‌ای روبه‌رو کرد. تیم داوران امسال در بررسی کاندیداهای معرفی‌شده برای دریافت جایزه بوکر، اثر رینولد را «عمیق و ماهرانه» خوانده است.
بوکر بین‌الملل برای برنده‌اش یک آورده مالی ۵۰ هزار پوندی دارد، که البته بر اساس قوانین وضع‌شده ‌باید بین مؤلف اثر و مترجم، به‌شکلی برابر تقسیم شود. در سال‌های اخیر اولگا توگارچوکِ لهستانی و هان کنگِ کره‌ای برنده‌ی این جایزه‌ی معتبر ادبی شده‌اند.
از نکات قابل توجه برای ایرانیان، وجود یک اثر از نویسنده‌ای اهل ایران در میان کاندیداهای نهایی بود؛ شکوفه آذر با رمان «اشراق درخت گوجه سبز» در میان فهرست نهایی بوکر بین‌الملل قرار داشت.
برگزاری بوکر امسال البته به‌شدت تحت تأثیر ترس عمومی ناشی از فراگیری کووید ۱۹ نیز بود. رئیس هیئت داوان امسال، هاجکینسن در خطابه‌ای گفت: «در این دوران انزوا و سختی، توجه کردن و دیدن آینده‌ی پس از این فاجعه بسیار سخت و دشوار است، اما با این حال، با ترجمه‌هایی خواندنی و شخصیت‌های جذابی روبه‌رو می‌شویم که در زندگی انسان‌ها تأثیری پایدار و عمیق دارند.»

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

در حال بارگذاری ...

نوروز پیروز

سال نو و نوروز را خدمت فرهیختگان گرامی شادباش عرض می‌کنیم.
به اطلاع می‌رسانیم، آخرین روز دریافت سفارش‌ها ۲۶ اسفندماه ۱۴۰۲ خواهد بود و سفارش‌های ثبت شده

بعد از این تاریخ پس از کنترل موجودی از تاریخ ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ ارسال خواهند شد.
آرزوی سالی پر از شادی و سلامتی برای همه داریم.
با سپاس.

کامک کتاب