سبد خرید

روانشناسی ملال

ناشر : نوین توسعهدسته: ,
موجودی: 2 موجود در انبار

159,000 تومان

ملال در لحظاتی به سراغ ما می‌آید که می‌خواهیم کاری کنیم، اما تمایلی به انجام دادن آن کار نداریم و به‌این‌ترتیب نمی‌توانیم راهی پیش رویمان بیابیم.

می‌توانیم اسمش را تنبلی یا بی‌میلی بگذاریم یا شاید برعکس، نوعی حس بی‌تابی و بی‌قراری برای کاری که مطمئن نیستیم بتواند رضایت ما را جلب کند.

سال‌های مدید، فلاسفه، مورخان و حُکما در پی درک مسئلۀ ملال بوده‌اند. اما علی‌رغم اینکه ملال امری بسیار شایع است، تاکنون جامعۀ علمی توجه نسبتاً کمی به آن داشته است.

نویسندگان کتاب روانشناسی ملال تلاش کرده‌اند تا این روند را تغییر دهند و با کمک علم روان‌شناسی، ابعاد تاریک رویارویی انسان با ملال را برایمان روشن کنند.

ملال نیرویی برای سوق دادن ما به سمت فعالیت‌های معنادارتر و رضایت‌بخش‌تر است. این احساس شما را وادار می‌کند که سؤال مهمی را از خود بپرسید: «باید چه کار کنم؟». کتاب روانشناسی ملال به این سؤال پاسخ نمی‌دهد، بلکه به شما کمک می‌کند تا درک روشن‌تری از پیام ملال به‌ دست آورید و بهتر با آن روبه‌رو شوید.

2 عدد در انبار

تعداد:
مقایسه



روانشناسی ملال

درباره نویسنده جیمز دانکرت:

جیمز دانکرت (James Danckert) نویسنده کتاب روانشناسی ملال، استاد دانشگاه و پژوهشگر رشته‌ی عصب‌شناسی است. جان دی.ایستوود (John D. Eastwood) نیز، استاد دانشگاه و روانشناس است که دیگر کتاب او، «از ناخودآگاه تا ادراک آگاهانه» نام دارد.

درباره کتاب روانشناسی ملال:

کتاب روانشناسی ملال، اثری جذاب به قلم جیمز دانکرت و جان دی.ایستوود است که به طرح پرسش‌هایی چون سوالات ما و پاسخ به آن‌ها پرداخته است. کتاب، به این ایده‌ی کلیدی می‌پردازد که اگرچه ملال برای همه‌ی ما، تجربه‌ای ناخوشایند است؛ اما می‌تواند فایده‌هایی نیز داشته باشد: ملال به ما نشان می‌دهد که باید چه کار کنیم. ملال به ما می‌گوید که از وضعیت راضی نیستیم و چیزها آنطور که می‌خواهیم، پیش نمی‌روند و در آخر به ما یادآوری می‌کند که برای نجات از وضعیت نامطلوب، باید دست به کنش بزنیم؛ باید به فردی فعال تبدیل شویم که با دیگران ارتباط برقرار می‌کند و شرایط را به گونه‌ای رقم می‌زند که دلخواه اوست.

ملال به ما نشان می‌دهد که تا چه حد، مشغول دنیای پیرامون بودن، برای هر انسانی ضروری است. اگر بتوانید با دنیای پیرامون خود ارتباط برقرار کنید، احساس خوبی به شما دست خواهد داد؛ اما اگر نتوانید آنطور که باید و شاید در این کار موفق شوید، دچار ملال خواهید شد.

جیمز دانکرت و جان دی.ایستوود در کتاب مفید و جذاب خود، به شما می‌آموزند که ملال می‌تواند پیامی داشته باشد. تصمیم با شماست که چه کار کنید؛ اما حس ملال به شما نشان می‌دهد که چه کاری درست‌تر است.

قسمتی از کتاب روانشناسی ملال:

«پیتر توهی، در کتاب بی‌نظیرش، ملال یک تاریخ زنده، ریشه‌های احساس بی‌حوصلگی را تا عهد عتیق دنبال می‌کند. سنکا – فیلسوف رومی- شاید نخستین فردی باشد که مطالبی دربارهٔ ملال نوشته است و آن را با تهوع و انزجار ناشی از یکنواختی زندگی روزمره مرتبط می‌داند:

تا به کی کارهای تکراری؟ بدون شک خمیازه خواهم کشید، خواهم خوابید، خواهم خورد، تشنه خواهم شد، سردم خواهد شد، گرمم خواهد شد. آیا پایانی وجود ندارد؟ آیا همه چیز حول دایره‌ای می‌چرخد و تکرار می‌شود؟ بعد از روز، شب می‌شود و پس از شب، روز فرامی‌رسد، تابستان می‌رود و پاییز می‌آید، در پسِ پاییز زمستان است که پس از آن نوبت به بهار می‌رسد. همه چیز می‌گذرد و دوباره برمی‌گردد. من هیچ کار تازه‌ای نمی‌کنم، هیچ چیز تازه‌ای نمی‌بینم. گاه این وضعیت باعث تهوعم می‌شود. بسیاری از مردم زندگی را نه دردناک، بلکه پوچ می‌پندارند.

تأسف سنکا در اعتراضش به تکرار و اینکه چیز جدیدی زیر خورشید وجود ندارد، قطعاً اتفاق مدرنی به نظر می‌رسد. می‌توان گفت که حتی کتاب جامعه بن داوود شرح قدیمی‌تری از یک تأسف مشابه برای یکنواختی ارائه می‌دهد. راوی کتاب جامعه بن داوود، بعد از توضیح نحوهٔ دستیابی به ثروت و موقعیت عالی، می‌نویسد: «بااین‌حال وقتی به تمام کارهایی فکر کردم که دست‌هایم انجام داده بودند و به تمام آنچه با سختی بدان رسیده بودم، همه چیز برایم بی‌معنا شد، گویی باد را تعقیب کرده بودم؛ گویی زیر این خورشید هیچ چیز به دست نیامده بود.»

هر دو اعتراض به دو مؤلفهٔ ملال اشاره می‌کنند: اول، اینکه ملال یک احساس منفی است و دوم، حس بی‌هدف بودن دارد و کاری می‌کند که زندگی پوچ به نظر برسد. توهی حتی ما را با یک روستای رومی در قرن دوم میلادی آشنا می‌کند که یاد یکی از مقامات رسمی خود را به این دلیل گرامی می‌داشتند که آن‌ها را از ملال تحمل‌ناپذیری رها کرده بود!

ملالِ ناشی از فقدانِ رغبت به انجام دادن امور تکراری روزمره در قرون وسطی نیز پررنگ به نظر می‌رسید. اندیشمندان معتقدند آنچه ملال نامیده و درک می‌شود در کلمهٔ لاتینِ acedia ریشه دارد. این کلمه به فقدان اشتیاق نسبت به اموری معنوی اشاره داشت که اصل و پایهٔ زندگی رُهبانی را تشکیل می‌داد – رخوتی معنوی توأم با بی‌میلی که به موجب آن مراسمی مانند دفن اموات اهمیت خود را از دست می‌دهند.»

اشتراک گذاری:
نويسنده/نويسندگان

,

مترجم

نوع جلد

شمیز

قطع

رقعی

نوبت چاپ

4

سال چاپ

1402

تعداد صفحات

230

زبان

موضوع

شابک

9786226840682

وزن

225

جنس کاغذ

عنوان اصلی

Out of My Skull: The Psychology of Boredom
2020

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “روانشناسی ملال”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

پرسش و پاسخ از مشتریان

هیچ پرسش و پاسخی وجود ندارد ! اولین نفری باشید که درباره این محصول میپرسید!

موقع دریافت جواب مرا با خبر کن !
در حال بارگذاری ...