سبد خرید

انقلاب بلشویکی (چشم‌اندازهایی از تاریخ معاصر جهان 4)

ناشر : ققنوسدسته: , ,
موجودی: 2 موجود در انبار

220,000 تومان

انقلاب بلشویکی یکی از تأثیرگذارترین رویدادهای سیاسی قرن بیستم بود چرا که نه‌تنها در تاریخ روسیه بلکه در تاریخ سراسر دنیا تأثیر بسزایی داشت و رژیمی سرکوبگر به وجود آورد که هفتاد و چهار سال دوام آورد و در اتحاد شوروی و بخش‌های دیگر اروپا موجب رنج‌های بی حد و حصر شد. اما فراتر از آن باعث ستیزه‌جویی فراگیری شد که به «جنگ سرد» معروف است. خطر جنگ هسته‌ای میان اتحاد شوروی و آمریکا که ده‌ها سال دنیا را تهدید می‌کرد هر دو جامعه را دستخوش تغییر کرد.

در کتاب چشم‌اندازهایی از تاریخ معاصر جهان: انقلاب بلشویکی، رویدادهای منجر به این انقلاب، پیامدهای آن، و تأثیری که در دنیای امروزی داشت بررسی می‌شود.

2 عدد در انبار

تعداد:
مقایسه



انقلاب بلشویکی مجموعه چشم‌اندازهایی از تاریخ معاصر جهان شماره 4

درباره نویسنده سیلویا انگدال:

سیلویا لوئیس انگدال ویراستار کتاب انقلاب بلشویکی، نویسنده آمریکایی است که بیشتر برای داستان‌های علمی تخیلی شناخته شده است. اولین رمان او «افسونگر از ستاره‌ها» که توسط آتنیوم بوکز در سال ۱۹۷۰ منتشر شد، کتاب افتخاری نیوبری در سال ۱۹۷۱ بود. فینالیست جایزه گفن در سال ۲۰۰۸، بهترین ترجمه کتاب YA بود، و او جایزه فونیکس را برای آن اثر بیست برد.

درباره مجموعه چشم‌اندازهایی از تاریخ معاصر جهان:

به یاد آوردن هر رویدادی بستگی به نحوۀ به خاطر سپردن آن دارد. بهترین درک از تاریخ حاصل کندوکاو چشم‌اندازهای مختلف است: دوره‌های زمانی متفاوت، فرهنگ‌های متفاوت، ایدئولوژی‌های متفاوت.

مجموعه کتاب‌های «چشم‌اندازهایی از تاریخ معاصر جهان» از دیدگاه‌های مختلف به رویدادهای سرنوشت‌ساز تاریخ معاصر می‌پردازد. هر جلد با استفاده از منابع دست اول و دوم، اطلاعات زمینه‌ای، مباحث پیرامونی و روایت‌های اول شخص افراد نگاهی دارد به یکی از رویدادهای مهم تاریخ معاصر جهان. تمام کتاب‌های این مجموعه دارای فهرست مطالب توضیحی، گاهشمار، کتاب‌شناسی و نمایه است. «چشم‌اندازهایی از تاریخ معاصر جهان» به دانشجویان و پژوهشگران کمک می‌کند تا مهارت‌های فکری و نقادانۀ خود را بهبود بخشند و بر آگاهی خود از جهان بیفزایند و درک بهتری از دیدگاه‌های بین‌المللی در خصوص رویدادهای تاریخی پیدا کنند.

در تاریخ هر ملت رویدادهای سرنوشت‌سازی وجود دارد که برای آن ملت در حکم نقطه‌ی عطف است و تأثیری فراتر از مرزهای آن دارد. این رویدادها که در برگیرنده‌ی طیف کاملی از خصایص بشری است، از جمله خشونت، طمع و جهالت، و همچنین رشادت، دلاوری و قدرت تقریباً همیشه پیچیده است و جنبه‌های مختلفی دارد. دانشجوی تاریخ با مسائل چالش‌برانگیز بسیاری مواجه است، با رویدادهایی مانند جنگ، جنبش‌های اجتماعی و بلایای زیست‌محیطی که دنیا را دگرگون می‌کند. اما درک این رخدادهای مهم تاریخی در صورتی بهتر می‌شوند که از منظرهای گوناگون بررسی شوند؛ بررسی از دیدگاه افرادی که از نزدیک شاهد وقایع بوده‌اند یا از فاصله‌ی مکانی و زمانی دور آن را رصد کرده‌اند. این درک با فهم مباحث پیرامونی و کندوکاو در رویدادها و مسائل مهم از زوایای متفاوت بیشتر می‌شود. سرانجام، درک واقعی رویدادهای مهم تاریخی مستلزم اطلاع از تأثیر رویدادها بر انسان شیوه‌های اثرگذاری این رویدادها بر زندگی روزانه مردم در سراسر دنیاست.

درباره کتاب انقلاب بلشویکی:

انقلاب بلشویکی در روسیه که اکتبر ۱۹۱۷ به وقوع پیوست، یکی از تأثیرگذارترین رویدادهای سیاسی قرن بیستم است چون نه‌تنها در روسیه بلکه بر تاریخ سراسر دنیا تأثیرات مهمی گذاشت. این‌انقلاب رژیمی سرکوبگر به وجود آورد که ۷۴ سال بر روسیه و اقمار شوروی حکومت کرد. حکومت کمونیست‌های بلشویک موجب رنج و سختی زیادی برای بسیاری از مردم اروپا شد.

در مجموعه مقالات کتاب «انقلاب بلشویکی» که توسط سیلویا انگدال گردآوری و تدوین شده‌اند، مقاله‌هایی درباره زمینه‌های انقلاب بلشویکی، پیروزی‌اش و سپس روزگار مردم شوروی در دوران حکومت بلشویک‌ها درج شده‌اند.

این‌کتاب ۳ بخش اصلی دارد که هرکدام از بخش‌ها، دیدگاه‌ها و در واقع مقالات مختلفی را شامل می‌شوند. بخش اول، «زمینه تاریخی انقلاب بلشویکی» است که ۶ دیدگاه را با این‌عناوین شامل می‌شود: «دیدگاه اول: نگاهی اجمالی به انقلاب بلشویکی»، «دیدگاه دوم: جنگ جهانی اول از عوامل اصلی انقلاب بلشویکی»، «دیدگاه سوم: آمریکا نباید حکومت بلشویکی را به رسمیت بشناسد»، «دیدگاه چهارم:‌ بلشویک‌ها همه مخالفان را سرکوب کرده‌اند و روسیه را ویران خواهند کرد»، «دیدگاه پنجم: اشغال خشونت‌بار و قساوت‌آمیز سیبری به دست بلشویک‌ها»، «دیدگاه ششم:‌ زندانی و کشته‌شدن تزار و خانواده‌اش».

بخش دوم کتاب، «مباحث پیرامونی انقلاب بلشویکی» نام دارد و ۱۰ مقاله را با این‌عناوین شامل می‌شود: «دیدگاه اول: پیروزی بلشویک‌ها نشان‌دهنده شور و شوق کارگران است»، «دیدگاه دوم: کارگران از بلشویک‌ها متفرند و بلشویک‌ها فقط با قوه قهریه قدرت را حفظ می‌کنند»، «دیدگاه سوم: آمریکایی‌ها معنی واقعی بلشویسم را درک نمی‌کنند»، «دیدگاه چهارم: بلشویک‌ها مخالفان خود در طبقه کارگر را سرکوب می‌کنند»، «دیدگاه پنجم: روسیه در حال ایجاد دموکراسی بزرگی است که دنیا را رهبری خواهد کرد»، «دیدگاه ششم:‌ بلشویک‌ها تهدیدی برای دنیا هستند و متفقین باید برای شکست دادن آن‌ها دست به کار شوند»، «دیدگاه هفتم: مردم روسیه می‌دانند که بلشویسم دارد کشورشان را نابود می‌کند»، «دیدگاه هشتم: بلشویک‌ها موفق به گسترش انقلاب در سراسر دنیا نخواهند شد»، «دیدگاه نهم: اوضاع روسیه تا فروپاشی اتحاد شوروی روزبه‌روز بدتر شد» و «دیدگاه دهم:‌ انقلاب بلشویکی: مصیبت ملی یا قابله تاریخ؟».

۵ مقاله از مقالات کتاب هم در بخش سوم آن با عنوان «روایات شخصی» چاپ شده‌اند. این‌دیدگاه‌ها هم به‌ترتیب عبارت‌اند از: «دیدگاه اول: تصرف کاخ زمستانی از زبان یکی از رهبران انقلابیون بلشویک»، «دیدگاه دوم: خاطراتی از زندگی در یکی از شهرهای روسیه در روزهای اول حکومت بلشویک‌ها»، «دیدگاه سوم: فرمانده گردان زنان روس از انحلال یگان خود می‌گوید»، «دیدگاه چهارم: شاهزاده خانم روس متولد آمریکا از فرار خود از دست خشونت بلشویک‌ها می‌گوید» و «دیدگاه پنجم: یک سوسیالیست بریتانیایی از تردیدهایش درباره عملکرد بلشویک‌ها در روسیه می‌گوید»

قسمتی از کتاب انقلاب بلشویکی:

تزار نیکلای دوم از خاندان رومانوف، آخرین امپراتور روسیه، در سال ۱۸۶۸ به دنیا آمد و از سال ۱۸۹۴ تا هنگام کناره‌گیری در زمان وقوع انقلاب فوریه در سال ۱۹۱۷ سلطنت کرد. او با جورج پنجم پادشاه انگلستان و ویلهلم دوم قیصر آلمان خویشاوند بود. نیکلای چند هفته پس از جلوس بر تخت پدرش آلکساندر سوم که نابهنگام درگذشت با شاهزاده‌خانم آلیکس هِسه ازدواج کرد که به آلکساندرا معروف است. آلکساندرا در سیاست‌هایی که شوهرش اتخاذ می‌کرد نقش مهمی داشت اما به سبب تبار آلمانی‌اش مردم روسیه از او نفرت داشتند.

گرچه نیکلای مردی آرام بود، به حفظ رژیم خودکامهٔ نیاکانش اصرار داشت. او که باور داشت امپراتورها از سوی خداوند به این مقام برگزیده می‌شوند اجازه نمی‌داد مردم عادی صدایی در حکومت داشته باشند. او تجربهٔ زیادی در امر حکومتداری نداشت و نمی‌دانست چگونه نافرمانی و تمرد فزایندهٔ مردم را مهار کند، به نیازهای برآورده‌نشدهٔ مردم هم توجهی نداشت. نیکلای تظاهرات آرام برای اصلاحات در سال ۱۹۰۵ را بسیار بد مدیریت کرد: به سربازان دستور داده شد به سوی معترضان تیراندازی کنند، نتیجهٔ آن قتل‌عامی بود که به «یکشنبهٔ خونین» معروف شد. بعد از تقلایی برای انقلاب در همان سال، آزادی‌های مدنی بیشتری اعطا و با تشکیل دوما موافقت کرد: مجلسی با اختیارات محدود؛ اما زمینه برای انقلاب بعدی که باعث سقوط او شد آماده شده بود.

نیکلای و آلکساندرا صاحب چهار دختر ــ اولگا، تاتیانا، ماریا و آناستازیا ــ و یک پسر به نام آلکسی بودند که به بیماری هموفیلی مبتلا بود، بیماری‌ای ارثی که در آن زمان درمانی نداشت. تزارینا که دربه‌در به دنبال درمانی برای بیماری پسرش بود به کشیشی عارف‌مسلک به نام گریگوری راسپوتین اعتماد کرد، او را شفادهنده‌ای باایمان می‌دانست. دامنهٔ توصیه‌های راسپوتین تا مسائل سیاسی کشیده شد، اشراف دربار از او متنفر بودند و سرانجام به دست یکی از آن‌ها کشته شد. بسیاری بر این باورند که او بر تصمیم‌های آلکساندرا و به واسطهٔ او بر تصمیم‌های تزار تأثیر می‌گذاشت.

اشتراک گذاری:
نويسنده/نويسندگان

مترجم

نوع جلد

سلفون

قطع

وزیری

نوبت چاپ

سال چاپ

1401

تعداد صفحات

167

زبان

موضوع

شابک

9786220403869

وزن

450

جنس کاغذ

,

عنوان اصلی

The Bolshevik Revolution (Perspectives on Modern World History)
2013

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “انقلاب بلشویکی (چشم‌اندازهایی از تاریخ معاصر جهان 4)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

پرسش و پاسخ از مشتریان

هیچ پرسش و پاسخی وجود ندارد ! اولین نفری باشید که درباره این محصول میپرسید!

موقع دریافت جواب مرا با خبر کن !

شما ممکن است دوست داشته باشید

0 out of 5

پناهجویان در گذر تاریخ (تاریخ جهان 74)

25,000 تومان
مسئلۀ پناهجویی و آوارگی قدمتی به درازای تاریخ بشر دارد؛ از زمان رانده شدن آدم و حوا از بهشت و آوارگی قابیل پس از کشتن برادرش هابیل تا به امروز، ، پدیده‌ای که همواره با زندگی بشر همراه بوده است. پناهجویی به دلایل مختلفی رخ می‌دهد: آزار و اذیت به خاطر نژاد، دین، قومیت، عقاید سیاسی یا عضویت در گروه...
0 out of 5

ظهور داعش (تاریخ جهان 76)

65,000 تومان
خاستگاه داعش کجاست؟ رهبرانش چه کسانی بودند؟ چه اهدافی در سر داشتند؟ چه پیامدهایی برای منطقه و جهان داشتند؟ زمینه‌های ظهور داعش چه بود و در چه بستری رشد کردند؟ آیا می‌توان از شکل‌گیری چنین سازمان‌ها و گروه‌هایی در آینده جلوگیری کرد؟ با اینکه امروز دیگر داعش قدرتی ندارد، این سؤالات و ده‌ها سؤال دیگر همچنان ذهن بسیاری از ما...
0 out of 5

کره شمالی (تاریخ جهان 75)

75,000 تومان
شبه جزیرۀ کره در طول تاریخ دور و دراز خود خاستگاه طوایف، پادشاهی‌ها و خاندان‌های مختلفی بوده و در تعامل با اقوام و کشورهای همجوار فرهنگ و تاریخ آن شکل گرفته است. کرۀ شمالی امروز کشوری مرموز و اسرارآمیز شناخته می‌شود و همین موضوع کنجکاوی همگان را برای شناخت آن برانگیخته است. اما شناخت کرۀ امروز بدون آشنایی با تاریخ...
در حال بارگذاری ...