سبد خرید

تی‌یر تام (زمان سوم)

ناشر : ثالثدسته: , ,
موجودی: 2 موجود در انبار

68,000 تومان

چه بسا آنچه ساموئل بکت به نگارش درآورده، فقط قلۀ کوه یخ باشد و حجم عظیمی از آن برای همیشه در ذهنش مانده و خاموش شده باشد.

این رمان، به ذهن بکت نقب می‌زند و آن هیولای خفته را دوباره بیدار می‌کند.

2 عدد در انبار

تعداد:
مقایسه



تی‌یر تام (زمان سوم)

درباره نویسنده ملیس بسری:

ملیس بسری (Maylis Besserie) نویسنده کتاب تی‌یر تام (زمان سوم)، (متولد 1982 در بوردو) نویسنده و ژورنالیست فرانسوی است. او در سال 2020، اولین رمان خود «تی یر تام» را به انتشار رساند، رمانی که آخرین روزهای ساموئل بکت را در خانه سالمندان پاریس تداعی می‌کند. نویسنده قهرمانانی را که زندگی او را رقم زدند به یاد می‌آورد و زندگی روزمره خود را توصیف می‌کند.

درباره کتاب تی‌یر تام:

پاریس، منطقه‌ی چهاردهم، خیابان آلزیا، جنبِ پارکِ مونتسوریس، ساختمان ساده‌ی سفید رنگ؛ اینجا آدرس مکانی است که ساموئل بکت خالق دهشتناک‌ترین متون ادبی قرن بیستم روزهای آخر زندگی‌اش را در آن سپری کرد؛ آسایشگاه سالمندانِ «تی‌ یر – تام».

بکت بعد از مرگ همسرش (سوزان) بیشتر در انزوا  فرو می‌رود و کهولت سن و بیماری مجال کمتری برای نوشتن باقی می‌گذارند. اما ذهن طوفانی‌اش آرام نمی‌گیرد و بدتر از آن کسی نمی‌داند او در آسایشگاه سالمندان «تی‌یر-تام» به چه می‌اندیشید. مِلیس بِسِری در رمان «تی‌یر-تام» سفری خیالی را در ذهنِ جستجوگر خالق «گودو» پی‌‌گرفته است.

رمان «تی‌یر-تام» داستانی ساده دارد و متشکل از بخش‌های کوتاهی‌ست که در آن نویسنده کوشیده است به ذهن بکت نقب بزند و با مونولوگ‌هایی از زبان وی وضعیت سال‌های آخرش را به تصویر بکشد. نثر رمان -همچون آثار بکت– آکنده از جملاتی کوتاه با پرش‌های لحظه‌ای‌ست. اگرچه -به گفته‌ی نویسنده- این کتاب بیوگرافی ساموئل بکت نیست «بلکه متشکل از حقایقی واقعی و تصاویری خیالی از زندگی روبه‌پایانِ شخصیتی به نام بکت است که بسیار شبیه شخصیت‌های آثار خود نیز هست»
اما برای علاقمندان به زندگی و احساسات شخصی بکت خالی از لطف نیست چراکه نویسنده توانسته با مدد از زندگی خصوصی وی -که اطلاعاتی اندکی درباره‌ی آن موجود است- و نیز با توسل به خلاقیتِ‌ ادبی خود تصورات روزهای پایانی زندگی بکت را به تصویر بکشد؛ خلاقیتی که برای نویسنده‌ی رمان، جایزه‌ی ادبی گنکور سال ٢٠٢٠ را به ارمغان آورد.

در خلال روایت داستان، جدای از واکاوی ذهن ساموئل بکت، نویسنده به گزارش‌های پزشکی و اظهارات پرستاران وی اشاره می‌کند و خواننده به خوبی می‌تواند در لفافه‌ی آنها رفتار مؤدبانه‌ای را که بکت به‌ آن شهرت داشت مستفاد کند. بِسری با درهم‌آمیزی زندگی واقعی بکت و تصوراتی ادبی خود توانسته شمایی کلی از احساسات وی را به کسانی چون جیمز جویس و دخترش لوسیا -کسی که عاشق بکت شد اما او وی را از خود راند-  سوزان (همدم و همسرش) و نیز روژه بلین (اولین کارگردان نمایش در انتظار گودو) نشان دهد.

شکل پرداخت تی‌ یر – تام به شکلی است که در بسیاری موارد نویسنده صحنه‌ای از رویدادی واقعی را در زندگی بکت در نظر می‌گیرد و آن را با خیال‌پردازی‌های ادبی -به‌طوری‌که به اصل ماجرا لطمه‌ای وارد نکند- بسط می‌دهد. به عنوان نمونه در یکی از صفحات می‌خوانیم: «لوسیا اتاق جویس را ترک می‌کند. من دوباره کتاب جویس را با ماشین تایپ می‌کنم. Work in Progress. موسیقی زبان؛ زبان‌ها.

قسمتی از کتاب تی‌یر تام:

«الجزایر، شهر بزرگ اما بس بی‌معنی، پرندهٔ آزاد. ای هرزهٔ دوست‌داشتنی!»

اندوهی تلخ و فراتر از مرارت مرا گرفته، چون مردی اندهگین از این شهر قبل از من این سخن را گفت؛ سخنی که آرزو داشتم از آنِ من بود. با این حال خوب می‌دانم که هیچ گریزی از زخم‌ زدن آن‌ها ندارم و از آن جان سالم به در نخواهم برد. سگ‌زادگان! در آینده‌ای بس نزدیک اتهامی به من خواهند زد مبنی بر این‌که صاحب آن سخن من بوده‌ام، ولی نمی‌دانند با وارد آوردن چنین اتهامی تا چه اندازه مقامم را بالا برده و به جهانی بس فراتر  از حد و اندازه‌ام منسوب کرده‌اند.

هــر طــور می‌خــواهد باشــد… آنــان ایـن‌گونه‌اند! تمام عمـــر و خــون خــود را در راه به دست ‌آوردن فرصت برای لطمه ‌زدن به دیگران تباه کرده‌اند.

«الجزایر، ای هرزهٔ دوست‌داشتنی!»

اشتراک گذاری:
نويسنده/نويسندگان

مترجم

,

نوع جلد

شمیز

قطع

رقعی

نوبت چاپ

سال چاپ

1401

تعداد صفحات

169

زبان

موضوع

,

شابک

9786004058049

وزن

185

جنس کاغذ

عنوان اصلی

Le tiers temps
2020

جوایز

برنده‌ی جایزه گنکور رمان اول ۲۰۲۰

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “تی‌یر تام (زمان سوم)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

پرسش و پاسخ از مشتریان

هیچ پرسش و پاسخی وجود ندارد ! اولین نفری باشید که درباره این محصول میپرسید!

موقع دریافت جواب مرا با خبر کن !
در حال بارگذاری ...