سبد خرید

درآمدی بر تاریخ صدر اسلام

ناشر : نگارستان اندیشهدسته: , ,
موجودی: ناموجود

175,000 تومان

نویسنده کتاب، عبدالعزیز الدوری مرزبندی بین حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تاریخ اسلام را موجب مغفول ماندن مباحث مهمی از تاریخ اسلام می‌داند که داشتن نگاه یکپارچه به رفع این مشکل کمک می‌کند. از نظر وی نقد روایات تاریخ اسلام، برای شناخت بافت گفتمانی شکل‌گیری این روایات ضروری است. الدوری با برجسته‌سازی جریان شعوبیه به نقد و آسیب‌شناسی روایاتی می‌پردازد که آنها را برساخته این جریان می‌داند. وی گسست میان حکومت‌های اموی و عباسی را رد کرده و به‌دنبال تبیین پیوستگی دوره عباسیان با امویان است. نگارنده ضمن بررسی شرایط شبه جزیره عربی در آستانه ظهور اسلام به مظاهر تقابل دین اسلام با فرهنگ جاهلی پرداخته است. وی همچنین از دو رویکرد موازی در تاریخ اسلام (رویکرد قبیله‌گرا و رویکرد اسلامی) یاد می‌کند که در مقاطع مختلف در کشمکش با یکدیگر بوده‌اند. وی همچنین تلاش دارد تا ضمن تبیین شرایط اجتماعی اواخر عصر اموی، چگونگی برآمدن عباسیان را نشان دهد. الدوری با برجسته‌سازی نقش موالی در برآمدن عباسیان به تغییرات اجتماعی حاصل از به قدرت رسیدن آنان اشاره دارد.

ناموجود

می‌توانید ایمیل خود را وارد کنید تا از موجود شدن این محصول بصورت خودکار آگاه گردید.

مقایسه




برچسب:

درآمدی بر تاریخ صدر اسلام

درباره نویسنده عبدالعزیز الدوری:

عبدالعزیز الدوری (Abdul Aziz Al Douri) نویسنده کتاب درآمدی بر تاریخ صدر اسلام، (۱۹۱۹ بغداد – ۱۹ نوامبر ۲۰۱۰ امان) وی زاده روستای دور از استان صلاح‌الدین عراق است. او دکترای تاریخ و قدیمیترین تاریخ‌نگار تاریخ و تمدن اسلامی در جهان عرب به شمار می‌رود. وی به سبب خدماتش به «شیخ‌المورخین» در میان اعراب شهره شده‌است.

وی پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی در زادگاهش، برای آموختن تحصیلات تکمیلی به بریتانیا رفت. در سال ۱۹۴۰ با رتبه ممتازی توانست لیسانس خود در رشته تاریخ را از دانشگاه لندن کسب کند. همچنین دو سال بعد توانست مدرک دکتری خود را در همان دانشگاه حاصل نماید. بعد از اخذ مدرک دکتری به کشورش بازگشت و در دارالمعلمین عالی بغداد به آموزگاری پرداخت. با تأسیس دانشگاه بغداد در دانشکده ادبیات و علوم انسانی این دانشگاه به تدریس تاریخ پرداخت. طی سال‌های ۱۹۴۹ تا ۱۹۵۸ به ریاست دانشکده تاریخ منصوب شد. از سال ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۲ استاد مهمان دانشگاه آمریکایی بیروت بود. پس از آن به مدت ۴ سال ریاست کل دانشگاه بغداد را بر عهده داشت. در نهایت، از سال ۱۹۶۷ به اردن مهاجرت کرد و استادی تاریخ دانشگاه پادشاهی اردن را عهده‌دار شد.

پیکر وی روز ۸ آبان ۱۳۸۹ در قبرستان سحاب در شرق شهر امان پایتخت اردن به خاک سپرده شد. 

درباره کتاب درآمدی بر تاریخ صدر اسلام:

کتاب مقدمه‌ای بر تاریخ صدر اسلام از عبدالعزيز الدوری حاصل سالها تدریس و پژوهش اوست که به صورتی فشرده به اهل تاریخ عرضه داشته است. وی در نگرش خود به تاریخ با دیدگاه همبستگی و پیوستگی تاریخ بین گذشته و حال همدلی دارد. وی بررسی خاستگاه‌ها و ریشه یابی چالش‌های امروزین را در بستر تاریخ قابل حصول می‌داند. توجه وی به وضعیت اجتماعی و اقتصادی در تاریخ باعث شده است تا وی از تاریخ سیاسی محض دور شود و جنبه‌های دیگر را در آثارش به بحث و بررسی بگذارد.

کتاب مقدمه‌ای بر تاریخ صدر اسلام متشکل از سه رساله است. دوری در رساله نخست درصدد نقد روش شناسانه مطالعات تاریخ اسلام است. در رساله دوم وی با روش مختص خود که سعی دارد تا وقایع و رویدادها را در بستری کلان‌تر مورد بررسی قرار دهد، به بحث نشسته است تا بتواند با صورت بندی و مفصل بندی مطالبی که شاید به ظاهر در ارتباط با هم نیستند، فهم بهترو عمیق‌تری از تاریخ اسلام را عرضه دارد. وی معتقد است گسستن و تفکیک میان کلان حوزه‌های اجتماعی از قبیل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باعث می شود نتایج تحقیقات تاریخی ناقص باشند.

در رساله سوم الدوری سعی دارد تا با توجه به مولفه‌های اجتماعی و اقتصادی دوران صدر اسلام را بررسی کند.

قسمتی از کتاب درآمدی بر تاریخ صدر اسلام:

تاریخ موضوع زنده و پویایی است که نقش مهمی در فرهنگ و همچنین در تکوین اخلاقی و اجتماعی جامعه ایفا می‌کند و جایگاه با اهمیتی در فهم وضعیت موجود و سرنوشت برخی گرایش‌ها و دگرگونی‌های پیش رو دارد. همچنین تاریخ از جریان‌های فکری و تحولات عمومی جامعه تأثیر می‌پذیرد. از همین روست که نظریات پیرامون تفسیر تاریخ بسیار است. در تفاسیر دینی، فلسفی، مادی، علمی و نظرات مبتنی بر روش‌های تحلیل تاریخ، اختلاف و تباین نیز وجود دارد.

بین نظرات کسانی که در تاریخ قوانین کلی و عمومی می‌یابند و بر حتمیت تاریخی تأکید می‌ورزند، و کسانی که در تاریخ نوعی آشفتگی دائم و پیوسته را می‌بینند و نیز کسانی که در تاریخ عبرت آموزی، فواید و تجارب را می‌یابند، تفاوت اساسی وجود دارد. تاریخ برای کسانی که آن را می‌نگارند، موضوعی در دسترس است. بنابراین عرصه و صحنه گسترده‌ای برای بسیاری از نظرات مبتنی بر تمایلات شخصي همراه با هوی و هوس و غرض ورزی است و در آن بحث‌ها و پژوهش های دقیق، اندک و کم شمار هستند.

اشتراک گذاری:
نويسنده/نويسندگان

مترجم

نوع جلد

شمیز

قطع

رقعی

نوبت چاپ

سال چاپ

1399

تعداد صفحات

228

زبان

موضوع

شابک

9786226607575

وزن

225

جنس کاغذ

عنوان اصلی

Introduction to the history of early Islam

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “درآمدی بر تاریخ صدر اسلام”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

پرسش و پاسخ از مشتریان

هیچ پرسش و پاسخی وجود ندارد ! اولین نفری باشید که درباره این محصول میپرسید!

موقع دریافت جواب مرا با خبر کن !
در حال بارگذاری ...